Juha Someroja

 Juha Someroja

Juha Someroja on haaveillut ulkomailla kilpailemisesta jo pitkään. Milloin unelma on kariutunut työesteisiin, milloin sponsoreiden puutteeseen. Tänä vuonna unelma toteutui ja tuliaisina USA:sta oli kaikkien kovin yhteistulos. Sarjan 110 kiloa suurin yhteistulos kautta aikain siirtyi suomalaisnimiin.



Päätös joka piti

Soitin Juhalle toukokuussa ja kysyin miehen motivaatiota ja mahdollisuuksia lähteä nostamaan Pro Am voimanostokisaan Cincinnatiin. Kisa on maailman kovin pro-kilpailu. Lähtö mietitytti vain hetken. – Nyt ei tarvitse kysellä töistäkään vapaata kun on kesäloma, laitahan nimi listaan, tuumasi Juha välittömästi. Treenit kisaan alkoivat jo samana päivänä.
Alkuun matkaan piti lähteä parikin huoltajaa mutta he estyivät. Moni olisi jättänyt homman sikseen mutta Someroja piti päätöksensä. Kova kannanotto englantia puhumattomalta mieheltä joka ei koskaan ole käynyt ulkomailla kilpailemassa. Sanoin Juhalle että sinne kun menet niin Westsiden kaverit auttavat ja kisaaminen onnistuu hyvin. Kunhan pidät paunat ja kilot oikeassa suhteessa. Ne jotka epäilivät että ”Somppi” ei pääse koskaan kotimaan kisoja kauemmas saivat pitkän nenän. Samoin ne jotka luulivat että mies on parhaat rautansa nostanut. Maailman kovimman kisan päätteeksi taululla komeilivat maailman kovimmat lukemat, 1197 kiloa. Sarja oli upea, 1010-810-820 eli 2640 paunaa. Kiloissa lukemat ovat 458-367-372. – Lähdin hakemaan 1200 kilon ja se jäi hieman vajaaksi kun piti laskea samalla kaikkien aikojen kovinta yhteistulosta. Entinen ennätys oli 2630 paunaa ja Greg Panoran nimissä.

Pienen pojan unelmasta totta

Monen muun voimailijan lailla myös ”Somppi” tuli voimanostoon toisen urheilulajin parista. Jääkiekkoon piti saada lisää voimaa ja salikäyntien myötä sitä alkoi karttua siinä määrin että levytanko vei miehen mennessään. – Olin kuulemma jo muutaman vuoden ikäisenä mallailla harjanvarrella aina kun telkkarista tuli painonnostoa, muistelee mies. Alussa treeni oli samanlaista kuin useimmilla. – Perusliikkeitä tehtiin ja lisäksi tein jo alussa paljon erilaisia liikkeitä jaloille ja keskivartalolle. Voimanosto löytyi ensin tiedotusvälineistä ja alusta asti Saloisten mies vertasi muiden tuloksia omiinsa. Reilu kymmenen vuotta takaperin mies astui itse lavalle. Siitä lähtien ura on ollut tasaista nousua.



Suhteellisen ehjänä koko ajan

Toki takapakkejakin on tullut. – Ennen vuoden 2006 Arnold Classic kisaa repesivät molemmat takareidet ja se reissu jäi tekemättä, muistelee vähän aikaa kuin paskat housussa kävellyt mies pettymystään. Muuten Juha ei ole kärsinyt pahoista loukkaantumisista, ainakaan omasta mielestään. – Ainahan sitä jotain pientä tulee mutta ei mitään vakavampia, naureskelee Someroja 20-senttinen arpi olkavarressa kiiluen. Somerojan tapa ehkäistä loukkaantumisia on kaksiulotteinen. – Venyttelen ja satsaan lihashuoltoon muutenkin. Lisäksi huolehdin, että salilla on kovina päivinä tarpeeksi varmistajia. Että kukaan muukaan ei loukkaa itseään.
Toinen rajoittava tekijä on työ. Mies työskentelee Rautaruukilla kylmälevyohjaajana. Työ on ohjaamossa tehtävää ja ruumiillisesti kevyttä mutta kolmivuorotyötä.  Harjoittelu täytyy sovittaa työrytmiin. – Syömiset ja lepo hetket joudun ajoittamaan huolella, varsinkin kesäaikaan. Päivärytmi on välillä sekaisin ja silloin myös lepo kärsii – Mentulan Jarin kanssa olemme saaneet ruokailurytmin toimimaan hyvin ja se on auttanut harjoittelua ja palautumista suuresti, kiittelee Juha. Ruokailu on sinänsä helppo asia sillä Juhan ei tarvitse pudottaa painoaan nykyiseen sarjaansa lainkaan. Mies painaa normaalistikin ainoastaan 107-108 kiloa.  - Unta pitäisi saada vielä enemmän, varsinkin kesäaikaan kun on valoisaa melkein koko ajan.

Perusasioista hienouksiin

Alussa tahkottiin perusliikkeitä apinan raivolla ja nuoruuden innolla. Someroja tunnetaankin hurjista treeneistään ja salituloksistaan. Saliennätykset ovat vieläkin kisatuloksia edellä, jopa yllättävän paljon. Ero on kaventunut ja näyttää siltä, että päivä jolloin Saloisten mies tekee kovimmat rautansa nostolavalla, on edessä ja vieläpä yllättävän lähellä. – Treenaan edelleen kovaa melkein koko ajan ja teen apuliikkeet pääasiassa kevyesti palauttavina liikkeinä. Nykyään keskityn kuitenkin enemmän tekniikkaan ja pieniin yksityiskohtiin, tiivistää mies uransa alkuaikojen ja nykyisen harjoittelun eron. – Eikä minulla ollut vuosikymmen takaperin mitään tietoa nopeusvoiman harjoittamisesta.
Someroja on avoimesti harjoitteluunsa suhtautuva nostaja joka ei pelkää kokeilla mitään uutta. – Saan melkein koko ajan tietoa ja ideoita kaikilta joiden kanssa harjoittelusta keskustelen. Kokeilen niitä jossain vaiheessa ja katson toimivatko ne, sanoo Someroja. Nykyisin harjoitusohjelmien laadinnasta ovat vastanneet Jani Murtomäki ja Markku Nevala Jari Mentulan huolehtiessa ruokavaliosta. - Paljon on tullut hyviä neuvoja Jani Ihalaiselta, Sakelta ja koko Bullfarmin jässiköiltä, kiittelee mies vuolaasti. Juhan suosikkiliikkeitä ovat kaikki raskaat jalkakyykyt ja maastanostot joissa käytetään ketjuja ja vetokumeja.
Tämän päivän nostovarusteet asettavat omat vaatimuksensa. Järeimmät releet ovat vain rohkeimmille ja vahvimmille. Sen myöntää ”Somppikin” – Alussa penkkipaidasta sai ”pompun” verran hyötyä. Sait kisassa saman paidalla kuin salipenkkinä ilman paitaa, muistelee mies. Nyt ovat ajat muuttuneet. - Se on vähän huono homma, mutta toisaalta kaikki kovimmat kisat nostetaan kuitenkin varusteilla. Kovimmat raudat vaativat kovimmat releet ja rauta on kuitenkin se mikä miehen sytyttää. – Maksimitreeni on minun suosikkiharjoitukseni. Isoa rautaa kun pääsee rutistamaan niin mikä sen mahtavampaa, sanoo Juha. Varmistajien tarpeen myötä myös treeniporukan merkitys korostuu. Turvallisuus ja motivaatio paranevat. – Tulee pientä kilpailua ja se heijastuu myös kisatuloksiin.



Missä Somerojan rajat ?

Treenit menivät hyvin ja niin meni kisakin. Cincinnatiin lähdettiin hakemaan 1200 kilon joka jäi hiuskarvan päähän. Tuskin kukaan on tulokseen pettynyt, niin mies itsekkään kuin valmentajat ja kotiväki. Pitkän aikavälin tavoitteena Someroja pitää 500 kilon jalkakyykkyä ja maailman kovinta maastanostoa 110 kilon painoluokassa. Huikeita rautoja mutta vilkaiskaapa salituloksia, saatte vaikutelman potentiaalista.
Seuraava etappi Juhan kansainvälisellä nostouralla oli Bullfarm Powerlifting-kisa Finlandia talolla lokakuun toisena lauantaina. Tuloksena oli historiallinen 1222,5 kilon yhteistulos. Historiallinen rajapyykki rikkoutui vieläpä reilusti. Pitkän odotettu tuloskunto jalkakyykyssä alkoi näyttää heräämisen merkkejä ja 475 nousi komeasti. Juha Somerojan resursseista saa hyvän kuvan siitä että mies on lähimpänä tehdä ainoana nostajana maailmassa 400 kilon penkin ja 400 kilon maastanoston. Mikä huikeinta, Somppi saattaa tehdä tulokset samassa kisassa !
Asenteesta homma ei jää kiinni. Kuten alussa mainitsin, kisaan lähdetään aina, olipa se missä päin maailmaa hyvänsä. Harjoittelu on ennakkoluulotonta eikä kaavoihin kangistuta. Itse myhäilin tyytyväisenä kun sain kuulla että kyykyn ja vedon ohjelmista on vastannut Markku Nevala, kaveri jonka kanssa tein itse paheksuntaa aiheuttanutta yhteistyötä selän ja keskivartalon ongelmien kanssa. Jani Murtomäki on auttanut Juhaa penkkitreenien parissa ja paras on vielä tulematta.
Juha Someroja nostaa itselleen ja omia rajojaan vastaan. – Kisalla ei ole mitään väliä, nostetaan vaikka Saloisten Nuorisoseuralla kunhan siellä on vain maailman parhaat nostajat, kuittaa Juha politiikan ja liittospekuloinnit. – Rahaa minulla ei ole ja politiikasta en tiedä mitään, nauraa mies päälle. – Eikä ole iltapäivälehdissä etusivulla lööppejä jos kompastun lentokoneesta ulos tullessani.

Esimerkki treeni viikko:

1.päivä:
Raw Penkki (minikumit+ketjut) max 3
Kapea penkki 3*5
Ylileveä "bodypenkki" 2*20
Penkki käsipainoilla 3*8
Ojentajat kovaa........

2.päivä:
Kyykky 5*5
Sumo veto  3*5*1*270kg  30s. palautus nostojen välillä,sarjojen välillä 5 min.
Vatsaa

3.päivä:
venyttely/aerobinen

4.päivä:
Penkki (minikumit) 8*3+3*1
Lattiapenkki 5*5
Olkapäitä

5.päivä:
MerimiesGM 3*5
Voimatempaus 10*3
Askelkyykky (smith) 3*8
Etuheilautus 5*10

6.päivä:
venyttely/aerobinen

7.päivä:
Merimies Penkki 3*10
Kevyesti Penkki käsipainoilla 3*15
Ojentajat/olkapäät keveesti
Yläselkä kovaa...

8.päivä:
Kyykky boxille 3*2, 3*2, 3*2
Kapea veto (ilman vyötä) 7*4
SJMV sumo 5*8
Vatsaa..............

9.Päivä:
lepo

10.päivä:
lepo

-------------------------------------------------------------------------------

Parhaat kisatulokset:

100kg: 420-342,5-352, YT 1102,5
110kg: 475kg-367.5kg-387.6, YT 1222.5
---------------------------------------------------------------------------------

Salitulokset: 520-400-400, RAW-tulokset (ilman siteitä): 365-260-360

--------------------------------------------------------------------------