Mpower - voimaa ja vireyttä

Strong Is Vitality

Juuso Ala-Haavisto on fitness-alan moniosaaja Jämsästä. Hän on kuntokeskus Karbonin toimitusjohtaja ja toimii International Federation of Bodybuilding (IFBB) Suomen Fitnessurheilu ry:n valmentajana. Miehen innostus fitness-alaan lähti lentoon vaimon avattua kuntokeskuksen 2000-luvun alkupuolella. Illat kuluivat salilla töiden jälkeen ja innostuksen seurauksena aiempi urasuunta vaihtuikin fitness-puoleen. Haastattelimme Juusoa saadaksemme paremman kuvan fitness-maailmasta ja sen saloista.

IFBB-valmennuksen ytimessä

Juuso on työskennellyt fitness-urheilijoiden valmennuksen parissa yli viisi vuotta. Kuntokeskus Karbonilla valmennus kattaa useita eri fitness-kategorioita – kaikkea klassisesta kehonrakennuksesta ja miesten fysiikasta naisten body- ja bikinifitnekseen. Asiakkaille tehdään ensin arviointi, jossa tarkastellaan heidän esteettistä soveltuvuuttaan eri fitness-osa-alueille. Tämän jälkeen heille luodaan henkilökohtainen suunnitelma, joka kattaa kaiken ravinnosta treenaukseen.

Asiakkaiden tavoitteet vaihtelevat yksilöittäin, joten kommunikaatio ja asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää valmentamisessa, ”Täytyy osata lukea ihmisiä hyvin ja ymmärtää mikä on paras tapa antaa palaute. Ihminen on kuitenkin ihminen.  Eli ei mitään ’Älä itke, kymmenen kyykkyä lisää’ vaikka toinen on ihan poikki. Valmentajilta vaaditaan hyvää ihmistuntemusta ja maalaisjärkeä”, Juuso selittää.  Myös valmennettavan ja valmentajan välinen suhde muotoutuu kaikkien kanssa eri tavoilla. Kaikilla on eri lähtökohdat, kokemus, kommunikaatiotyyli ja kuntotaso – valmentajan täytyy osata katsoa tilannetta kokonaisvaltaisesti suunnitellessaan treenejä ja dieettiä.

Tunnollista valmennusta fitness-urheilijoille

Kisoihin treenaaminen vaatii paljon aikaa ja omistautumista. ”Usein ihmiset eivät miellä fitnestä kilpaurheiluksi, vaan ajatellaan, että se on vain salilla käymistä. Ei siis monesti ymmärretä kuinka paljon kisaaminen vaatii ympäristöltä, kavereilta, parisuhteelta ja koko elämältä”, Juuso kertoo. ”Treenin, levon ja ravinnon oikea tasapaino ovat erittäin kriittisiä onnistumiselle”.

Juuson perusteellinen valmennustyyli näkyy hänen omistautumisessaan työlleen. Hän esimerkiksi testaa dieettejä itsellään ennen kuin määrää niitä asiakkailleen. ”Näin saan välittömän palautteen siitä miltä dieetin pitäisi tuntua ja miten kropan pitäisi reagoida siihen”, hän selittää. Hänelle on tärkeää pystyä samaistumaan asiakkaan tuntemuksiin. ”Asiakkaan olo pitäisi olla suhteellisen hyvä jokaisessa vaiheessa. Totta kai rajoja täytyy puskea, että kehittyy, mutta kohtuus täytyy muistaa”, Juuso muistuttaa. ”Erittäin vaativa mutta palkitseva prosessi puolin ja toisin – työtä, jota tykkään tehdä”, hän tiivistää.

”Käyttäessäni Mpoweria valmennuksessa, yhdistän tiedettä, mittausdataa ja sitä mitä itse tunnen ja näen harjoituksessa. Tämä auttaa ymmärtämään miten asiakas kokee samoissa harjoituksissa ja mittauksissa”, hän selittää. Mpower auttaa häntä etsimään tehokkainta harjoitusta, asentoa ja tekniikkaa asiakkaan kanssa. ”Kun laitan Mpower podit itselleni ja asiakkaalle yhtäaikaisesti,  pystyn demonstroimaan miten liikkeen pitäisi aktivoida harjoittelun kohteena olevia  lihaksia ja kuinka maksimoida lihasaktivaatio”, hän selittää.

”Kun laitan Mpower podit itselleni ja asiakkaalle yhtäaikaisesti, pystyn demonstroimaan miten liikkeen pitäisi aktivoida harjoittelun kohteena olevia lihaksia ja kuinka maksimoida lihasaktivaatio”

mpower-blog-2

Mpower ja entistä tehokkaampaa kehonrakennusta

Juuso on löytänyt useita tapoja käyttää Mpoweria treeneissään. Mpower esimerkiksi auttoi häntä löytämään tasapainoeroja, joita ei edes aavistanut olevankaan. ”Tein etureisikoneessa ojennuksia ja huomasin, että toinen etureiteni aktivoitui enemmän kuin toinen vaikka luulin, että käskytin molempia lihaksia yhtä voimakkaasti. Mpower auttoi löytämään epätasapainon lihasten välisessä aktivaatiossa ja ymmärsin, että minun täytyy keskittyä enemmän molempien lihasten liikkeeseen jotta ne aktivoituisivat tasaisemmin”.

”Mpower auttoi löytämään epätasapainon lihasten välisessä aktivaatiossa ja ymmärsin, että minun täytyy keskittyä enemmän molempien lihasten liikkeeseen, jotta ne aktivoituisivat tasaisemmin”

Hän myös muistuttaa yleisestä virheestä ajatella että ’mitä suurempi paino, sitä parempi’. Hän muistuttaa, että painojen lisääminen on vain yksi lähestymistapa treenin maksimoimiseen, eikä se välttämättä ole aina tehokkain mahdollinen. ”Mpower auttoi minua löytämään optimaaliset painot treenata lihaksiani tehokkaasti niin, ettei tarvitse käyttää liian suuria painoja ja silti saavuttaa tehokkaan lihasaktivaation. Testasin Mpoweria tehdessäni power squat -liikettä lisäten painoa joka setin välissä. Tietyn pisteen jälkeen aktivaatiotasoni tippuivat lisättyäni painoa, niin kuin olin kuvitellutkin. Mpower auttoi minua löytämään pisteen jolloin muut lihakseni alkavat kompensoida, kun paino on liian suuri treenatulle lihasryhmälle”, Juuso kertoo. Hän muistuttaa, että usein painavampi paino saattaa tuntua aktivoivan lihaksia enemmän, mutta käytännössä tilanne onkin toisin. Treenin tehokkuuteen keskittyminen painojen lisäämisen sijasta voikin mahdollisesti auttaa vähentämään liian suurista painoista johtuvia loukkaantumisia.

 ”Mpower auttoi minua löytämään optimaaliset painot treenata lihaksiani tehokkaasti niin, ettei tarvitse käyttää liian suuria painoja ja silti saavuttaa tehokas lihasaktivaatio. Mpower auttoi minua löytämään pisteen milloin muut lihakseni alkavat kompensoida kun paino oli liian suuri treenatulle lihasryhmälle.”

mpower-blog

Valmentaminen Mpowerin kanssa

Juuso on löytänyt useita mahdollisia tapoja hyödyntää Mpoweria valmennuksessa. ”Mpower on hyvä työkalu valmentajille ja personal trainereille”, hän mainitsee. ”Kohdistetussa lihasharjoittelussa on usein ongelmana kuinka harjoitteiden avulla löytää treenattava lihas ja kuinka treenata sitä tehokkaasti. Mpower auttaa varmistamaan, että halutut lihakset löytyvät ja niitä treenataan mahdollisimman tehokkaasti”, Juuso selittää. Hän huomauttaa, että tehokkuus kärsii usein kun keskitytään tuntemuksiin, eikä dataan. Hän painottaa, että usein ihmiset luulevat treenaavansa tiettyä lihasryhmää tehokkailla liikkeillä, mutta monesti tilanne ei ole sinne päinkään. Hän muistuttaakin: ”Täytyy treenata lihasta, ei liikettä”.

” Kohdistetussa lihasharjoittelussa on usein ongelmana  kuinka harjoitteiden avulla löytää treenattava lihas ja kuinka treenata sitä tehokkaasti. Mpower auttaa varmistamaan, että halutut lihakset löytyvät ja niitä treenataan mahdollisimman tehokkaasti. Täytyy treenata lihasta, ei liikettä”

Juuso uskoo Mpowerin kykyyn tuoda lisäarvoa saleille ja personal trainereille. ”Mpower on työkalu, joka auttaa valmentajia ja personal trainereita tuomaan lisäarvoa heidän palveluilleen. Kun treenaamista voi tehostaa laitteen avulla, se sitoo asiakkaita palveluun”, hän lopettaa.

”Mpower on työkalu, joka auttaa valmentajia ja personal trainereita tuomaan lisäarvoa heidän palveluilleen. Kun treenaamista voi tehostaa laitteen avulla, se sitoo asiakkaita palveluun”

Seuraa Juuson blogia ’Treenaaminen kannattaa aina’ täältä.