Pyhiinvaellusmatka

Pyhiinvaellusmatka

Moni haaveilee pääsystä voimailun Mekkaan mutta tuore penkkipunnerruksen EM-hopeamitalisti Simon Kankkonen teki haaveistaan totta ja matkusti kuudeksi viikoksi Westside Barbell klubille treenaamaan.



Mistä sait idean ?
Idean sain jo vuosia sitten kun luin ensimmäisen Westside kirjan (2008). Ajattelin heti että tuolla mun pitää jossain vaiheessa käydä. Vuona 2014 sain mahdollisuuden kilpailla Arnoldsissa joka järjestetään Columbuksessa. Soitin Selkäinaholle ja kysyin voiko sinne mennä katsomaan ? Vastaus oli että; sano vaan että olet Suomesta ja tunnet Sakarin.
Olin silloin vain yhden päivän siellä ja huomasin heti että en voi tyytyä tähän. Vaan pakkohan mun on oikein käydä siellä treenaamassa. Juttelin Louie Simmonsin kanssa siinä paikanpäällä ja totesin että I´ll be back. Lähdin syyskuussa takaisin Columbukseen ja olin 6 viikkoa siellä.

Miksi juuri Westsidelle ?
Legendaarinen paikka ja elävä legenda Louie Simmons on paikalla. Niin monet kovat nimet, kuten Mark Bell, Dave Tate ja Dave Hoff vain muutamia mainitakseni ovat harjoitelleet Louie Simmonsin opeilla. Tämä on se paikka mistä kaikki vetokumit, ketjut ja muut reaktiiviset metodit  ovat lähteneet.

Minkälainen yleisvaikutelma sinulle jäi matkasta yleensä ?
Kaiken kaikkiaan reissu sujui hyvin. Olin mukana pienessä kolarissa mutta onneksi minulla oli vuokraauto ja kaikki vakuutukset olivat kunnossa, eikä minulle sattunut mitään. Eli selvisin siitä aika helpolla. Asuin hostelissa joten huoneessani yöpyi myös muita ihmisiä. Tapasin hostellissa paljon ihmisiä eri puolilta maailmaa. Matka hostellista Westside Barbelliin kesti noin 20 minuuttia.



Entä mitä pidit Westside salista ?
Westside-sali on yksityinen sali jossa voi treenata vain jos sinne saa kutsun. Sali on noin 300 m2suuri ja on todellakin oikea voimailusali. Sieltä ei löydy turhuuksia, saunaa tai spa-osastoja, vaan kaikki liittyy nimenomaan treenaamiseen. Ongelma treenitilojen kanssa Suomessa on että viranomaiset määräävät miten tiettyjen asioiden tulisi olla. Päämäärä treenaamisen suhteen unohtuu ja keskitytään vääriin asioihin. Uskon että tulevaisuudessa Suomeenkin saadaan enemmän yksityisiä klubisaleja joissa keskitytään tosissaan treenaamiseen.

Minkälaisen käsityksen sait nostajista siellä ?
Westsidella tapasin paljon mielenkiintoisia ihmisiä mutta erityisesti eräs nostaja jäi mieleen, Jason Coker. Louie selitti minulle seuraavasti:  “A random guy will always have random results.  And it takes a crazy guy to have crazy results”. Jason Coker sopii hyvin tähän viimeiseksi mainittuun kategoriaan.

Entäpä minkälainen on nyt käsityksesi Louiesta persoonana ?
Myös Louie Simmons sopii hyvin saman kategoriaan Cokerin kanssa. Hän on satsannut kaiken Westside barbelliin, hän on todella osaava ja hän on lukenut paljon voidakseen kehittää saliaan koko ajan. Hän on myös tosi antelias eikä välitä rahasta ja hän on erittäin suorapuheinen. Nuori poika tuli Westsidelle treenaamaan muutamaksi päiväksi ja kysyi Loueilta jos hän voi kokeilla raw-kyykkyä. Tähän Louie vastasi selkeästi: “You got to wear some fucking gear if you want to train at Westside, is that clear enough?”

Minkälainen kuva ja käsitys sinulla oli treenisysteemistä ennen matkaa ?
Minun käsitys Westside:sta oli aika hyvä koska olen seurannut eri nostajia Westside:sta netissä ja olen lukenut kaikki kirjat jotka kertovat Westside:sta. Olin siis melko tietoinen heidän treenifilosofiasta.

Entä miten hyvin se piti paikkaansa ?
Kun tulin Westside:iin sain lisää varmuutta ja vahvistusta heidän ajatuksistaan. Olin vaikuttunut salin hyvästä tunnelmasta. Kaikki toivotti minut tervetulleeksi ja tunsin olevani yksi joukosta jo parin päivän jälkeen.

Mikä oli erilaista ?
Tunnelma oli erilainen kuin täällä kotona. Kaikki panostivat todella paljon treenaamiseen ja halusivat tehdä huipputuloksia. Omat henkilökohtaiset ongelmat jäivät salin ulkopuolelle.



Kukaan ei vieroksunut sitä että nostat IPF:ssä ? 
Louie Simmons aloitti itse uransa IPF:ssä. Kaikki ottivat minut sydämellisesti vastaan, kukaan katsonut vinosti. Pääasia on tulla vahvemmaksi, olit sitten IPF:ssa tai IPA.ssa ja näinhän se pitää olla. Samassa veneessä ollaan kaikki joka tapauksessa.
 
Mikä vastasi ennakko odotuksia ja käsityksiäsi etukäteen ?
Kokemus ylitti kaikki odotukseni ja aion pitää kiinni kaikesta mitä siellä opin lopun ikäni.

Salilla oli sinunkin aikana paljon eri lajien urheilijoita ?
Westside:sta saa ehkä helposti sellaisen käsityksen että se liittyy pelkästään voimanostoon, mutta siellä oli paljon erityyppisiä huippu-urheilijoita.
Salilla treenasi mm. MMA:n ( Matt Brown), Crossfitin (Sam Briggs), yleisurheilun, lumilautailun, jalkapallon (amerikkalainen) ja nyrkkeilyn urheilijoita sillä aikaa kun olin siellä. Jopa Usain Boltin fyysiikka valmentaja on ollut tutustumassa saliin. Eräs rubgyvalmentaja Australiasta palaa joka vuosi muutamaksi viikoksi salille.

Mitä he tekivät salilla ?
Kaikki tekivät jonkunlaisia boxkyykkyjä, boxhyppyjä, sled dragging ja paljon erilaisia apuliikkeitä. Reverse hyper, beltsquatmachine ja inverse curl olivat koko ajan käytössä. Kaikki tekivät töitä omien heikkouksien kanssa. Louie kertoi minulle, että jos jalat ja ylävartalo kestävät 300 kiloa kyykyssä, mutta lonkat vain 240, niin kyykkään vain 240 kg. Sinun on tehtävä töitä heikkouksien kanssa eikä kyykätä entistä enemmän.

Miten matka muutti omaa harjoitteluasi ?
Oma harjoitteluni muuttui matkan jälkeen sillä lailla että tulen jatkossa treenaamaan kaikkea kolmea lajia ja yritän saada lisää voimaa koko kroppaan. Koska treenasin siellä noin 9 – 12 kertaa viikossa, aion jatkossakin tavoitella samaa treenimäärää. Tällä hetkellä se on mahdollista koska vaimoni ja perheeni tukevat minua sataprosenttisesti.



Mitkä olivat suurimmat erot verrattuna aikaisempaan ?
Suurin ero oli treenin volyymissa ja se että todella treenataan ryhmässä eikä yksin, koska treeneissä tarvitaan pientä tiimiä auttamaan eri asioissa.

Mitä saavutit vierailusi aikana ?
Penkissä nostin 655 lbs (297,5 kg) joten lupaavalta näyttää tulevaa kisakautta ajatellen.

Mitä uusia liikkeitä opit ?
Uusia liikkeitä joita opin olivat box kyykyt ja vyökyykyt, erityisesti laitteen käyttö useilla eri tavoilla.
JM-press ja oikeastaan aika paljon muutakin. Mutta kannattaa löytää ne asiat joita itse tarvitsee tullakseen vahvemmaksi. Vaihda harjoituksia ja treeniohjelmaa koko ajan, vaihtele treeniä.

Jos verrataan tyypillistä penkkipunnerrus harjoitustasi ennen ja jälkeen matkan niin miten ne eroavat
toisistaan ? 

No suurin ero oli kyllä volyymissä, ja nopeus. Treenaan tällä hetkellä fiksumpi ja uskallan tehdä muutoksia treeneissä. Monet tekee se virhe että jos heillä on esimerkiksi kova lattia penkki, niin sitten treenataan sitä koska se tuntuu mukavalta. Westside on opettanut minulle että sinun pitää ajatella mukavuus alueesi ulkopuolella. 
 
Seuraava on paha, mihin matkustat treenaamaan seuraavaksi  ?
Hah hah haa ! Sain Louie:lta Kirjan missä lukee: "To Simon a true Westsider, westside rules Louie". Eli kyllä lähden sinne uudestaan treenaaman. Tämä sali on voimailun mekka.  Ja nyt minulla on jo hyviä ystäviä siellä.
 
Tällaiset vaikutelmat Simonilla oli oman visiittinsä jälkeen. Jotenkin tuntuu että olen kuullut ja kokenut saman aikaisemminkin. Tarinan opetukset:
#1 harjoittelu auttaa aina
#2 tehkää unelmistanne totta
 
On kulunut kohta vuosi artikkelin julkaisemisesta. Arvatkaapa mihin Simon on menossa seuraavaksi ... Palataanpa asiaan syksyn aikana. Niiden osalta joilla riittää asennetta ja seikkailuhalua.



Teksti: Sakari Selkäinaho, Kuvat ja videot: Simonin arkisto
© 2016 Voimaharjoittelu.fi, SS Power OY