Mikko Annalalla uudet tavoitteet

Mikko Annalalla on edessään uudet tavoitteet. Vuoden 2018 tärkein etappi on voimamiesten 90/105kg MM-kisa Joensuussa mutta ennen elokuun alun päätavoitetta miehen on ansaittava paikkansa Suomen joukkueessa. Tämäkään ei ole helppo tavoite mutta Mikon määrätietoisuuden tuntien kuitenkin enemmän muodollisuus, se nähtiin jo tämän vuoden karsintakisassa.
Mikko Annala elää voimailulle, kuitenkin työn ja perheen ehdoilla. Läheisten tuki on tärkeää kun kiivetään kohti maailman terävintä kärkeä. Seuraavassa miehen mietteitä menneistä ja tulevasta.

File:

ikä: 33
ammatti:Ahtaustyönjohtaja
perhe: Avopuoliso Miia, Pojat Eeli ja Jerry, tytärpuoli Janella. Lenni koira ja Lulu kissa.
kotipaikka: Kokkola
treenisali: Kuntokeskus ROK
parhaat saavutukset: Lapset ja upea avovaimo ja mukana vielä kiva tytärpuoli. Suomen cupin voitto, Kaksi kertaa SM 3 alle 105kg, MM-kisoissa sija 10 ja EM-kisoissa sija 8. Parhaat vielä edessä.
parhaat tulokset lajeissa: Tukki 160kg, axeli 155kg
parhaat tulokset salilla: Penkki 217,5kg, kyykky 260kg, veto 305kg, etukyykky 230kg (ilman pukuja ja siteitä)
mieliruoka: Kaikki kotiruoka, Miia on hyvä kokki. Anopin porkkanapiirakka maistuu aina.
mielijuoma: Pepsi Max
sponsorit: Isä ja Äiti jeesannu kisareissujen kuluissa. Signprint Kokkola avusti vaatteilla. 
Katso videoita treeneistä ja kisoista - Mikko Annala Facebookissa



Kerro hieman taustoja itsestäsi ?
Kokkolassa syntynyt, kolmilapsisen perheen isä, jonka arki pyörii lasten harrastusten ja oman harrastuksen parissa. Työskentelen satamassa työnjohtajana, vaikka nuorena tuli luettua mielenterveydenhoitajaksi ja niitä hommia kerkesin pari vuotta tekemään. Koko elämäni olen elänyt urheilulle ja se on minun huume ollut aina. Opettaja taisi jo ala-asteen todistukseen kirjoittaa  ”born to move” ...

Miten ajauduit voimailun pariin? Olitko muita vahvempi jo lapsena?
Oma isäni harrasti tosissaan bodausta ja olikin kovassa kunnossa aina, sitä touhua tuli läheltä seurattua, et vois sanoa, et voimailu vei mukanaan jo aika nuorena. Kotona punnerrettiin, tehtiin vatsoja, roikuttiin portaissa ja nosteltiin punttia. Meriläisen Vesa, joka aikoinaan omisti Kokko Gymin, oli fysiikkavalmentaja KPV:ssä ja laitto mulle aina vähä extrapainoja, et kai mää olin vähä muita riskimpi. Vesa opetti nostotekniikat ja on ollut isän ohella yksi suurista innoittajista voimailun pariin. Itse vahvamiestouhuihin syyllinen oli ystävä Jouni Kivelä, joka kysyi lajiavustajaksi Kokkolan kisaan joskus kauan sitten, siitä sitten seuraavaan kisaan ja tutustuin Kinnusen Ilkkaan ja Kangasluoman Timoon. Yhdessä kisassa sitten puuttui kilpailija ja jouduin vähä varkain kisaan, siitä se sitten homma lähti.

Oletko harrastanut muuta urheilua kuin voimailua? Mitä ja millä menestyksellä?
6 vuotiaana alkanut pelaamaan futista, piirijoukkueet, aluejoukkueet ja vähän nuorten maajoukkueen portteja kolkuteltu. Lätkää aloitin 12 vuotiaana ja pohjola leirillä olin 15 vuotiaana. Sitten tuli valinta ja valitsin futiksen. 15 vuotiaana sitten edustuksen mukaan, pelasin 2div ja 1 divisioonaa. Loukkaantumiset oli sitten riesana tärkeimmät hetket, joten se viimeinen porras jäi ottamatta.
 
Tuskin olet ammatiltasi voimamies? Mitä teet työksesi?
Satamassa laivatyönjohtaja.

Mitkä ovat parhaat saavutuksesi voimamiehenä?
Ne ovat vielä saavuttamatta.

Palataanpa hetkeksi Kokkolaan. Minkälainen kokemus oli kisata MM kisoissa muuta maailman parhaimmistoa vastaan?
Upea kokemus, vaikka kelit ei suosinut.

Miten kisasi meni missä onnistuit ja menikö joku alta odotusten?
Kisa meni penkin alle ja viikkoon ei nukuttu. Viikinki punnerrus oli eka laji ja jännitin vähä, unohdin potkia jaloilla, pari ekaa meni pelkillä käsillä ja söi kaikki voimat. Farmit onnistu melko hyvin, ne ovat tosi haasteelliset kantaa, sekä punnerrusyhdistelmä onnistu hyvin. Veto, ristin ja renkaan yhdistelmä meni totaalisen penkin alle. Rekka ja lastaus olivat tarkkoja lajeja sään puolesta ja pieni virhe maksoi pisteitä. Esimerkkinä voin sanoa, et otin Silver dollaria 380 kiloa treeneissä ja kisassa jäin aloituspainoon. Via dolorosa ristin kannoin 10 sekuntiin ja kisassa lähti taju.

Jälkiviisaus on tietysti suurinta viisautta mutta mitä tekisit kisavalmistautumisessa nyt toisin?
Mulla oli edellisenä kautena iso loukkaantuminen ja silloin jäi kisat välistä, joten olin itselleni asettanut vähän turhan isot paineet, treenasin liikaa ja vielä isoimmilla painoilla kuin kisassa. Tein liikaa lajeja ja unohdin levätä.

Ketkä ovat mielestäsi tällä hetkellä kovimmat voimamiehet maailmassa?
Parhaat on niin kovia ja isoja.10 kovinta jätkää kilpailee ja se kenellä on paras päivä siihen saumaan, niin voittaa. Arvostan Savickasta, koska tehnyt pitkän ja hienon uran. Haftorille soisi maailmanmestaruuden ensi vuonna.

Entä kotimaassa?
Kaikki on kovia, jotka näkyy kisapäivänä viivalla. Ehdoton suosikki oli Tomi Lotta, joka ikävä kyllä on jäänyt pois kuvioista. Hänellä ei ollut lainkaan heikkoja lajeja. Nyt yleisessä Mourujärvi, Kirselä ja Järvi. Kun Juha-Matti tulee kuntoon niin siinä on hyvä kisa kun kaikki pääsisivät samalle viivalle. Sekä jos Mika Törrö saa ehjän treenivuoden alle niin häneltä voi odottaa mitä tahansa. Alle 105 kiloisten sarjassa ehdottomia ykkösiä ovat Paavo Paaso, Mika Nikkonen, Mikko Lahti. Lisäksi Harri Peltomaa, kunhan saa painonsa taas miehen lukemiin. Kaikki ovat vaikeasti voitettavia.

Missä lajeissa olet hyvä?
Punnerrukset, farmit, kaikki näppilajit.

Entä missä olet huono?
Veto, kivet, merimies

Mitkä ovat fyysiset heikkoutesi ja vahvuutesi?
Keskivartalo pitää saada paremmaksi. Nopeutta pitää saada lisää.

Miten harjoittelet?
Pääsääntöisesti 4-5 kertaa viikko, monipuolista treeniä. Pyrin treenaamaan, aina niitä liikkeitä salilla mistä on hyötyä johonkin lajiin. En vain treenaa treenaamisen ilosta, vaan kaikella pitää olla tarkoitus.

Onko sinulla valmentajaa vai suunnitteletko itse ohjelmasi?
Itse aika pitkälle, Oravan Timo on jeesannut paljon ja saatiin kyykky ja veto paremmaksi. Tomi Lotta on aikoinaan opastanut lajitreeneissä. Hyviä vinkkejä olen saanut maailman huipuilta, kun olen toiminut kisa-avustajana ammattilaiskisoissa, sekä monet hyvät keskustelut treenaamisesta on käyty yön pimeinä tunteina Sakari Selkäinahon kanssa.



Minkälaiset harjoittelutilat sinulla on?
Nyt täytyy kiittää Ylikorven Timoa. Eli meillä on mahtavat tilat Kuntokeskus ROK:issa. Timo kuuntelee ja hommaa kehitetään vielä paremmaksi.
 
Treenaatko yksin vai löytyykö kirittäjiä?
Vaikka on yksilöurheilusta kyse, niin löytyy suomen paras treenikaveri Hakalan Jukka, joka on ammattilaisena pelannut futista, tottunut viemään treenit loppuun asti ja osaa potkia perseeseen tarvittaessa. Lisäksi Kivelän Jouni ja pikkuveli Pekka jeesaa aina pyydettäessä. Ilman treenikavereita ei tule parasta mahdollista tulosta.

Toiminnallinen harjoittelu on nyt jopa muotia. Miten näet voimamieslajien sopivuuden kuntoilumielessä treenaavalle?
En näe nyt, että jostain tukkipunnerruksesta olisi suurta hyötyä tai vaikka kivien nosteluista pihkalla, mutta ehdottomasti voimamieslajeista on hyötyä. Kaikki kävelylajit vahvistavat keskivartaloa ja parantaa ryhtiä, kelkan vedot kohottavat nopeasti lihaskestävyyttä jaloissa. Kaikki vedot vahvistavat takareisiä ja parantavat lihasten epätasapainoa, kun monella etureidet ovat hallitsevampi.

Onko jotain erityisen hyviä tai huonoja lajeja?
Tasapuolisuuteen pyritään, mutta heikkoja löytyy polven alta vedot ja kivet.

Entäs ruokapuoli. Paljonko pitää ison miehen syödä ja miten tärkeänä pidät ruokavaliota?
En noudata mitään tarkkaa ruokavaliota, syön kaiken mitä on tarjolla. Lasken, että saan tarpeeksi proteiinia ja olen alkanut vähän enemmän keskittymään hyvien rasvojen riittävään saantiin.

Miten lisäravinteet?
Aamulla monivitamiini, omega, bcaa ja eea yhdistelmä. En käytä lainkaan treenilatureita, jos väsyttää niin menen nukkumaan. Treenin aikana on aminohappovalmiste ja lisään sinne Vitargoa, koska se imeytyy nopeasti. Treenin jälkeen palautusjuomani on normaali proteiinijuoma mihin lisään maltoa tai glutamiinia. Illalla magnesium, kalium, omega, sinkki ja protskujuoma. Kreatiini kuuluu listaan ja massajuomia otan tarpeen mukaan, joko välipalana töissä tai vielä lisänä ruokavaliossa, et saan painon pidettyä haluamalla tasolla.

Minkälaisia tulevaisuuden tavoitteita sinulla on?
Aina jotain tavoitteita on ja ilman niitä ei kannata tätä hommaa tehdä. Treenaa kovaa ja pysyy ehjänä, niin se palkinto odottaa.

Onko sinulla sponsoreita ja onko niiden hankkiminen vaikeaa?
Ei ole sponsoreita ja kun kavereita kuuntelee ja lukenut, niin tuntuu sen vaikeaa olevan. Pitää olla y-tunnuksia ja mitä kaikkea. Pitäisi itse olla aktiivisempi ja yrittää ensi kaudeksi kerätä voimia, että saisi jotain aikaiseksi. Ja opetella käyttämään tietokonetta…

Mitä mieltä olet voimamiesurheilun nykytilasta Suomessa ja maailmalla?
Suomessa toivoisin, että olisi yksi taho, eli liitto, jonka kautta kisoja järjestettäisiin. Toivoisin takaisin kunnon SM-kisat. Ja selvän mahdollisuuden edetä. SCL:n alainen avoimen sarjan Suomen Cup (ensi vuonna eri nimellä, toim. huom.) on hyvä juttu. Lisäksi ajankohdat kisoille, ettei ole niinkö tänä vuonna, että MM-karsinnat pidetään alkuvuonna ja MM-kisat ovat loppuvuonna. Paljon on parannettavaa. Ja en puhu enkä ota kantaa nyt Wadan alaisiin järjestöihin, ne saa touhuta mitä haluaa. Maailmalla mennään kovaa eteenpäin ja täällä Suomessa pitäisi pyrkiä pysymään perässä.



Minkälaisena näet lajin tulevaisuuden Suomessa?
Toivon parasta ja pelkään pahinta.

Mitä tai minkälaisia lajeja haluaisit lisää kisoihin?
Yleisöystävällisiä lajeja, yhdistelmälajeja. last man standing lajeja, ei ole mitään epäselvyyttä kuka on vahvin.

Mitä et haluaisi nähdä?
180 cm pitkä, pitää nostaa kiven 180 cm. lajeja missä 6 parasta on sekunnin sisään.

Mitkä ovat tavoitteesi voimamiehenä?
Mennä joka kuukausi eteenpäin, kehittää heikkoja ja olla vahvin.

Mitä ohjeita antaisit nuorille, jotka haluavat voimamiehiksi?
Kysykää neuvoa, netti on hyvä apuväline oppimiseen, mutta pitää osata ymmärtää mikä on itselle hyvää, eikä apinoida sieltä kaikkea. Elämä on kiireistä, mutta tässä lajissa saa kiireen unohtaa. Mitään ei saa hetkessä, ei vaikka pumppaat perseen täyteen "sustaa" joka päivä. Voimamies ei ole mikään määränpää, se on tapa elää. Se vaatii henkistä kasvua ja kykyä ylittää itsensä.

Tyypillinen treeniviikko:

Maanantai:
SSB-kyykky  160kg-240 kg 4-6 x 2-8 toistoa  
Suorinjaloin maastaveto 80kg-150kg 4x8
Vinopenkki tukilla 70kg-150kg 4x3-8
Military punnerrus  70kg-120kg 4x5
reiden ojennus + reisihauis maaten superina 4x15
Merimies ketjuilla 100kg-200kg 4x20metriä
reverse hyper kuminauhoilla 4x15
vatsat ja selänojennukset  kevyt ilman painoja

Tiistai: kävelylenkki, venyttelyä    

Keskiviikko:    
crossari 15min, venyttely                                                                 
takakyykky 3 s stopilla 100kg - 160 kg 4x 3-6, +1 kovempi sarja
Merimies nopeus  180 kiloa+kelkka perässä 40kg 6x15metriä
veto pukin päältä noin 10cm 4x 160kg-200kg / zercher kyykky pinnoista veto-asennosta.                                                        
Penkki punnerrus 130kg-180kg 4x
punnerrus istuen smith 70-120 kg  5x8
leuanveto omalla painolla 5x5-10
vatsat ylätalja 50-70 kg 5x10
selänojennus lisäpainoilla 4x10
Torstai: kävelylenkki, uinti aina, kun siihen mahdollista,

Perjantai:        
Crossari 15min
Etukyykky  140kg-170 kg 5x4                             
Veto normaali painot, sarjat ja toistot vaihtelee. näin talvella pyritään tehdä pitempiä sarjoja, joka toinen viikko vedetään myös superina, niin et ensin veto polven alta ja päälle normaali veto.
kapea penkki 130-160 kg 5x5                             
ojentajille apuliike maaten käsipainoilla/tangolla lattialla/taljassa eri välineillä 5x10-15
ylätalja kapea 4x10
takaolkapäät 4x10-15              
reverse hyper kuminauhoilla 5x10-15
reisihauis istuen 5x10-15        
vatsat levypainolla 10kg,15kg ja 20kg

Lauantai: (lajitreeni)
viikinki punnerrus lämmittelyä
Tukki 3vk 4x8 - 3vk 5x5 - 3vk 8x3,  joka sarjalle lisätään painoja                       
käsipaino tekniikkaa
Merimies kova 270kg-300kg 15m
farmit vaihtelee 3 viikon sykleissä
  • 1 vk nopeus 6x15-20 m 110-120kg
  • 2 vk kova 120-150kg 15-20 metriä
  • 3 vk. kannetaan matkaa aloitetaan painosta millä pääsee noin 60metriä ja sitä lisäillään mahdollisuuksien mukaan.
Kivet  tuntemusten mukaan, jos hyvä fiilis ni nostellaan raskasta ja jos kädet kipeenä, niin tehdään 5 toiston nopeus sarjaa.
viimeisenä joku hapotuslaji, säkin kantoo tai kelkan vetoa.
 
Sunnuntai:
huilataan ja syödään, saunotaan ja nautitaan saunan kans pari tummaa olutta. Emäntä hieroo väsynyttä
miestä koko illan ...
 
Yleistä treenistä:
Lämmittelen huolella ja teen aika paljon lämmittelysarjoja ennen varsinaisia työsarjoja. Milloin tuntuu virtaa olevan, poikkeuksena, etten koskaan tee isoilla painoilla, vaan bodaustyylisesti, teen
paljon toistoja. Treenasin ennen kovia hauiskääntöjä tankolla ja ne tuntu aina kireältä ja loukkaantumisen myötä oon tehny toisin ja on apua ollut kiven nostoon ja tukkiin, kun lihas on elastinen, eikä aina niin kireä.